maanantai 12. tammikuuta 2015

Johtaja-apinasta ja apinoiden johtamisesta

Tommy Lundbergin ja Ola Berggrenin Apinajohtajan käsikirja on ihmisten johtamisen perusteos. Kaluttuun aiheeseen on haettu uutta näkökulmaa apinoiden maailmasta. Johtajan esimerkkinä kirjassa toimii Furuvikin eläintarhan simpanssilauman johtaja Santino. Kantavana ajatuksena on, että simpanssit ovat ihmisille läheistä sukua olevia sosiaalisia kädellisiä. Myös ne elävät laumassa ja laumassa on johtamisjärjestelmä, joka on periaatteessa aina samanlainen ja toimii. Näin me ihmiskädelliset voimme tarkastella Santinon toimia johtajana ja soveltaa niitä omiin laumoihimme ja organisaatioihimme. 

Kirja etenee rinnastusten kautta. Ensin esimerkki apinoiden maailmasta ja sen jälkeen saman ilmiön kuvaaminen ihmisten ja organisaatioiden maailmasta. Santino vetäytyy monta kertaa päivässä omaan rauhaan tähystyspaikallensa. Myös johtajan on tärkeä vetäytyä usein miettimään ja pohtia eri näkökulmia ja pidemmän aikavälin asioita. Santino ratkoo aina saman tien ryhmässä syntyvät ristiriidat. Näin tulee ihmisjohtajankin tehdä, sillä heti alkuvaiheessaan ratkotut riidat eivät pääse paisumaan ja saastuttamaan työntekoa. Sosiaalinen yhdessäolo pitää simpanssilaumaa koossa. Sitä toteutetaan vaikkapa vastavuoroisella turkin sukimisella. Lundberg ja Berggren korostavat monin eri tavoin kuinka hyvät sosiaaliset suhteet ja luottamus vaikuttavat myönteisesti työyhteisössä ja kuinka johtajan tehtävä on edistää niitä kaikin mahdollisin ihmisjohtajalle tarjolla olevin keinoin.

Kirjassa on 19 Apinoinnin arvoinen juttu -tietotaulua, joihin on koottu kussakin luvussa esitettyjä tietoja ja toimintatapaehdotuksia. Hyvää antia ovat myös kirjassa esitellyt työkalut, kuten yhteistä ajattelua kirittävä apinarinki-menetelmä ja ajatteleva lauma -kohtaamismenetelmä. Ihan mukavia vinkkejä kaikki.

Johtamisopeista yksi tärkeimmistä on tiivistetty kirjan lopussa. Johtajan ei itse tarvitse olla alansa paras. Hänen tehtävänsä on saada muut tulemaan parhaiksi. Kirjan mukaan johtaja ei voi enää olla perillä kaikesta, koska tietoa on niin paljon. Tieto ei myöskään enää ole entiseen tapaan valtaa, koska se on pitkälti kaikkien saatavilla. Johtajan tärkeimmäksi tehtäväksi jääkin tässä tilanteessa ohjailla ihmisten kehittymishalua. Tässä johtajan tulisi käyttää parasta asiantuntemustaan ja antaa palautetta, kannustusta ja kiitosta sekä luottaa työntekijään. Moitteet tai pikkuvirheiden korjaileminen jarruttavat työntekijän kehittymishalua. Ihanteellinen lopputulos on, että työntekijä kehittyy omalla erityisalallaan ja johtaja kehittyy johtajana.

Helpoudessaan, konkreettisuudessaan, ihmisläheisyydessään ja lyhyessä, mutta kattavassa esittämistavassaan Apinajohtajan käsikirja on kaikesta apinoinnista huolimatta yksi parhaimpia lukemiani johtamiskirjoja. Se on konstailematon eikä väitäkään olevansa muuta kuin on. Ainoa miinus tulee monista alfaurosjutuista, jotka toivat kirjaan sovinistisen tuulahduksen.

Kenelle: Ihmisläheisen johtamisen tiivistä tietopakettia tarvitsevalle. Henkilölle, jota apinatietous kiinnostaa tai jota se ei ainakaan haittaa.

Kirja: Apinajohtajan käsikirja
Kirjailijat: Tommy Lundberg ja Ola Berggren (suomentanut Antti Immonen)
Julkaisuvuosi ja kustantaja: 2014, Atena
Formaatti: Pokkari
Mistä hankittu: JET-kurssin kirjatorilta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti